Praktisk Solidaritet

Publicerat 1 juli 2024
Dela

Praktisk Solidaritets projektledare Kajsa fick i september 2023 ynnesten att vara med på en repetition och få några smakprov ur de första scenerna ur den nyskapade pjäsen “Förbudet”, baserad på novellen av Kajsa Segle.

För den här uppsättningen medverkar fyra personer från Teater Agrell: Elin Mattsson, Thilda Holmén, Alice Erzmoneit och Madeleine Lindoff.
Elin och Madde är skådisarna i gruppen och varvar skickligt olika karaktärer, röster och positioner. Enkel rekvisita hjälper dem att förtydliga de olika personligheterna.

Ibland rycker regissör/manusförfattare Thilda in med tips för att finslipa en scen eller dialog. De är ännu i ett tidigt skede av skapandet av pjäsen och ibland behöver Alice påminna skådisarna om repliker.

Gruppen får tillgång till lokaler i kulturhuset ”Verket” i Göteborg, där de repar en gång i veckan. Under en längre paus i repet pratade vi om deras kreativa process och deras tankar kring att gestalta en berättelse som ”Förbudet”.

Vad handlar Förbudet om? Förbudet handlar om Lina som blir allt mer engagerad i att upprätthålla ett av staten införlivat strikt förbud mot färgen gul. Olika absurda och tragikomiska situationer uppstår, motståndare straffas och anges till polisen och både rädsla och samhörighet uppstår som effekter av förtrycket.

Vad var det i texten som talade till er särskilt? Hur gick era första samtal kring texten?

Thilda: Först försökte vi hitta vad färgen gul betyder för oss i pjäsen och vad det skulle kunna vara för oss. Vi associerade bl a till diskussionerna om att förbjuda hijab. Men eftersom vi håller på mycket med HBTQI och queer teater så landade vi till slut kring det som ligger oss närmast och som vi kan relatera till.
Då tänkte vi på hur olika uttalanden kan se ut kring att förbjuda HBTQI i Sverige, Europa och övriga världen. Vi har använt oss av riktiga kommentarer som folk har gjort på sociala medier och Flashback t ex, för att förtydliga symboliken och göra det obehagligare. Vi har sedan bakat in detta i repliker som t ex ”Vi måste ju skydda och tänka på barnen!”, när en av rollerna försvarar förbudet. Eller ”hur onaturlig färgen gul är, rent av äcklig”. Som en direkt symbolik till den homofobiska retoriken som förs av vissa grupper och i viss samhällspolitik. Sen är det upp till publiken själva att tolka och associera.

Madde: Situationen i novellen är ju ganska absurd, men hur absurd är den egentligen? När jag läser novellen så fick jag en tanke om att det är så här det faktiskt kan gå till. Att man sakta vänjer sig vid saker (och i detta fall ett förbud). En förändring som smyger sig på.

Elin: Det var det som jag fastnade för i texten – hur Lina (huvudrollen) bara kan gå in i detta. Hon ifrågasätter ju inte så mycket. Det är väldigt intressant att koppla detta till samhället – ett samhälle där folk inte ifrågasätter någonting. Och helt plötsligt hamnar man i en sån här situation. Hon möter ju inget som helst motstånd i berättelsen. Det motståndet möter hon dock i vår föreställning! I novellen är det väldigt otäckt, det finns knappast något motstånd. Men vi vill i vår föreställning skapa en friktion!

Thilda: Det är väldigt intressant att koppla detta till samhället – ett samhälle där folk inte ifrågasätter någonting. Och helt plötsligt hamnar man i en sån här situation. Hon möter ju inget som helst motstånd i berättelsen. Det motståndet möter hon dock i vår pjäs!

Eftertext: Pjäsen Förbudet (baserat på novellen skriven av Kajsa Segle) spelades upp på MR-dagarna i Helsingborg samt Agera-dagen på ABF-Stockholm nov resp dec 2023. Den spelades också upp i samband med Göteborgs West Pride 2024.